For my friends in Charlottesville, keeping you up-to-date on my adventures in Japan シャーロッツビルの皆様へ:2度目の葉山暮らしのレポートです

Friday, June 27, 2008

「ヒロシマ・ナガサキ」写真展

Visited the photo exhibition "Hiroshima & Nagasaki, 1945" (Earth Plaza, Yokohama). A former U.S. Marine photographer, Joe O'Donnell (1922 - 2007), was stationed in Japan from September 1945 (one month after the atomic bomb explosions) to March 1946 to document the Japanese cities after the war including Hiroshima and Nagasaki in the devastating aftermath of the bomb. But many photos taken by his private camera were too disturbing and painful for him to look at and he kept them in his trunk and couldn't open it until 1989. His famous photo 'Cremation site, NAGASAKI' is among the ones displayed this time (a picture of a young boy who brought his dead brother to a cremation site). What a sad but powerful picture this one is.

ジョー・オダネル(1922-2007)の「ヒロシマ・ナガサキ」写真展(地球市民かながわプラザ、横浜)を観てきました。アメリカ海兵隊のカメラマンだったオダネル氏は被曝直後の広島と長崎を含む多くの写真を撮りましたが、私用のカメラで写したあまりに悲惨な写真はトランクの中にしまったまま、1989年までそのトランクを開けることができませんでした。今回の写真展には有名な「焼き場に立つ少年、長崎」が含まれています。この写真の静かな、そして強烈なメッセージをまっすぐに受け止めたいと思います。

No comments: